Portrett av Wisam Al-Samad
Portrett av Wisam Al-Samad

WISAM AL-SAMAD

Wisam Al-Samad (f. 1968, Irak) bor og arbeider i Askim.
I 1990 tok han et diplom i kunst ved Kunstinstituttet i Bagdad. Han har en bachelorgrad i billedkunst, med spesialisering i keramikk, fra Kunsthøgskolen ved Universitetet i Bagdad i 1999.
Han arbeidet i flere år som lærer i keramikk før han grunnla Ceramics House i Bagdad, et selskap med formål å dele kunnskapen og kjærligheten til keramikk med barn og unge.
De siste årene har arbeidene hans blitt utstilt blant annet på KRAFT i Bergen, Norske Kunsthåndverkerens Årsutstillingen 2022, keramikkbiennaler og -festivaler som den internasjonale keramikkbiennalen i Andenne og Sharjah kalligrafibiennalen i De forente arabiske emirater.

Hvordan kan vi være gode forfedre for fremtidige generasjoner?
Hvordan kan vi være gode forfedre for fremtidige generasjoner ?

«Dypt inne i hjertet av Fredrikstad, blant skogkledde åser og stille elver, hviler en skatt fra fortiden – helleristninger – som forteller historier om de som gikk før oss.
Inspirert av disse eldgamle tegningene har jeg skapt et keramisk verk som bærer navnet Tidløse røtter.

På overflaten av det keramiske verket kan man se et mønster av helleristninger, nøye gjenskapt for å fange essensen av de opprinnelige tegningene. Disse helleristningene avslører øyeblikk fra fortiden, skildrer jaktscener, menneskelige figurer og dyreliv som en gang vandret fritt i dette landskapet.
De er som vinduer til en svunnen tid, og de forteller historien om de som levde og utforsket disse skogene for tusenvis av år siden.

Tidløse Røtter er ett keramisk veggarbeid som består av 5 deler. I visse kulturer og filosofiske tradisjoner er tallet 5 knyttet til de fem elementene: jord, luft, ild, vann og eter (eller ånd).
Disse elementene representerer ofte ulike aspekter ved universet og menneskelig eksistens.
Alle delene i arbeidet har en sekskantform. Sekskanten er kjent for sin regelmessige form og symmetri. Den representerer derfor ofte stabilitet, balanse og orden i kunstverk.
Sekskanten finnes rikelig i naturen, som for eksempel i bikakeceller og krystallstrukturer.
Derfor kan det symbolisere naturens orden, effektivitet og harmoni.

I enkelte kulturer og tradisjoner har sekskanten en spirituell betydning. Noen ser på den som et symbol på åndelig utvikling, balanse mellom kropp, sinn og ånd, eller som et symbol på universets harmoni og perfeksjon. På grunn av måten sekstenkanten kan rotere og forbli sammenkoblet, kan den også symbolisere transformasjon og kontinuerlig bevegelse.

Fargene som danser over keramikkens overflate, er som et mirakel fra naturen selv. Rød-oransje nyanser, dype som solnedgangen over elven, smelter sammen med turkis glasur som reflekterer den rolige elvens strøm. Disse fargene bærer en unik symbolsk betydning – rødt symboliserer jorden, livet og lidenskapen som drev de gamle innbyggerne til å etterlate disse tegningene, mens turkis minner oss om vannets kraft og forbindelsen til naturen.

Tidløse røtter er mer enn bare et kunstverk; det er en bro som knytter sammen fortid og nåtid, en påminnelse om at vi alle er en del av en større historie. Gjennom denne unike keramiske skatten kan betrakterne kjenne en forbindelse til de som levde før oss og til landskapet som har formet Fredrikstads sjel gjennom århundrer.»

Sted: Lekeparken i Prætoriusgate på Holmen i Fredrikstad.

Avduking: 22 august 2024

Tidligere arbeid

Detaljer av verket Tidløse røtter

Holmen gategalleri er et samarbeid med
Fredrikstad kommune
§112 Fredrikstad
Visit Fredrikstad & Hvaler
og støttet av Interreg Sverige-Norge prosjektet «Upplevelsenäring – kultur och besöksnäring i samverkan»
Østfold kunstsenter er prosjektleder for Holmen gategalleri.