Rasering av kulturarv skjer ofte under påskudd av økonomi, modernisering eller politisk motivasjon. Nazistene ødela synagoger på 1930-tallet, og moderne eksempler inkluderer Tyrkia og Kina som river historiske steder for å endre identitet og historie. ISIL herjet i Syria, Irak og Mali, ødela kulturarv og angrep befolkningsgrupper. Taliban i Afghanistan og Russlands angrep i Ukraina har også ført til ødeleggelse av kulturarv. Israels bombing i Gaza har resultert i en humanitær katastrofe, med tap av liv og ødeleggelse av moskeer, kirker, skoler, sykehus og boliger. I utstillingen The City And The Sun søker Lars Sandås, Johannes Høie og Shwan Dler Qaradaki å minne om ødelagt kulturarv og rette oppmerksomheten mot truede steder ved å utforske myter blant annet sagaen om Gilgamesj.
Gilgamesh var en episk helt, og som ble skildret i dikterverk langt tilbake i sumerisk tid. Han ble til og med påkalt som en halvgud, som et genius, for å beskytte mot ødeleggelse av innskrifter og byggverk. Om Gilgamesh heter det at «to tredjedeler av ham er gud, én tredjedel er menneske», og derfor nesten guddommelig. Gilgamesh’ eventyr var i tusener av år kanskje det viktigste episke tema i den mesopotamiske kulturen, det viktigste tema for sanger fremført av sumeriske og akkadiske skalder.
Shwan Dler Qaradaki er utdannet ved Suleimani Institute of Fine Arts og Kunsthøgskolen i Oslo. Han jobber med film, tegning, maleri og installasjoner. Hans verker baserer seg ofte på egne og andres erfaringer under totalitære regimer, krig og tap av frihet, og har menneskeverd som hovedtema. Qaradaki har stilt ut en rekke steder i Norge og i utlandet og har mottatt en rekke priser for sitt kunstnerskap.
Lars Sandås er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og har deltatt i flere utstillinger i Norge. Han jobber med maleri, tresnitt, tegning, bok og skulptur. Hans mest sentrale arbeider er kunstbokprosjektet Narkoatlas – Oslo som utkom i 2016 og kunst i offentlig rom-prosjektet Små monumenter (KORO, 2019).
Johannes Høie er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen (Kunst- og designhøgskolen i Bergen) og Statens kunstakademi (Kunsthøgskolen i Oslo). Han har stilt ut sine arbeider en rekke steder i Norge og utenlands, og har også utført flere offentlige utsmykninger rundt om i Norge. Han arbeider i hovedsak med tegning og maleri og en betydelig del av hans praksis innebærer forgjengelige, monumentale veggmalerier, utført på frihånd. Han er bl.a. innkjøpt av Equinor, Oslo Kommune og KORO.
Prosjektet har mottatt støtte fra Kulturrådet, Norske Billedkunstneres Vederlagsfond og Fritt ord.
Foto: Øystein Thorvaldsen / Silje Steinsvik