Hedvig Sommerfeldt har festet et knoppstempel til skrustikken som metallet formes etter, alt etter hammeren slår opp formen. (Foto: Mats Linder)
Hedvig Sommerfeldt har festet et knoppstempel til skrustikken som metallet formes etter, alt etter hammeren slår opp formen. (Foto: Mats Linder)

Østfold kunstsenter har invitert skribent Mats Linder til å intervjue østfoldkunstnere. Her kan du bli bedre kjent med noen kunstnere, arbeidene og tankene deres.

HEDVIG GLOMSRØD SOMMERFELDT
Kunsthåndverker bosatt i Sarpsborg

På en høyde på Grålum i Sarpsborg med utsikt over hele byen har tre høner sitt tilholdssted. De har heldigvis skygge fra noen furutrær. Varmen er intens denne dagen. Hedvig Sommerfeldt åpner døren til husets underetasje der hun har et lite, avlangt verksted. Langs ytterveggen er en benk med smykker og verktøy. I hjørnet av rommet står et arbeidsbord og en skrustikke. Til skrustikken er det festet et knoppstempel som fungerer som en ambolt der smykkene tar form.

På tross av at alle ting i rommet har en funksjon dras blikket til et rosa hørselsvern for barn. Sommerfeldt forteller at yngste datteren på to år innimellom kommer ned på verkstedet. Hun er betatt av å selv bruke hammeren og forme metallet. Datteren har ikke begynt i barnehagen enda, men ektemannen har hatt mesteparten av permisjonen sånn at hun hatt kontinuitet i jobbingen. Som gründer må hun prioritere. Sommerfeldt er også bevisst på at skal smykkekunsten være en profesjon må hun balansere det kunstneriske og kommersielle for å få endene til å møtes.

Ring i sølv. Modell: Bold. (Foto: Mats Linder)
Ring i sølv. Modell: Bold. (Foto: Mats Linder)

Du arbeider med hammerslått metall. En teknikk som for alvor ble populær med den danske gullsmeden Georg Jensen tidlig på 1900-tallet. Er det en spesiell tanke bak å vise at metallet er slått opp for hånd?

Ja, det er det. Det har med tilblivelsen av hvert objekt og fasinasjonen for håndverket å gjøre. Det kan være hvilket som helst håndverk egentlig, men for meg så var det naturlig med metallet, hammeren og det fysiske. Jeg føler det blir noe ekte når det er smidd opp for hånd og ikke klippet, loddet og laget på den måten.

Dine metaller er sølv og messing. Sistnevnte har ikke samme anerkjennelse som sølv. Er det en grunn til hvorfor du også arbeider med messing?

Jeg har jo smidd i både gull og sølv. Men jeg føler at med messing så kan man tilby noe til flere, som jeg synes er bra. Det å prøve og gjøre et ikke så verdifullt materiale til noe verdifullt. Og for min del å utforske et annet materiale enn sølv og gull som er edle metaller.

Øresmykke i sølv. Modell: Bold curved. (Foto: Mats Linder)
Øresmykke i sølv. Modell: Bold curved. (Foto: Mats Linder)

Smykker er ikke bare en gjenstand, men noe man bærer på kroppen. Det speiler på mange måter personligheten til brukeren. Lager du smykker ut fra dine egne ønsker og behov, eller har du andre mennesker i tankene under designprosessen?

Først og fremst så er det kanskje ut fra hva jeg synes er fint. Men jeg har jo måtte tilpasse meg. Jeg har en visjon om hvordan jeg vil ting skal være, men så tilpasser jeg det for å kunne nå ut bredere.

Bolle i sølv. Unika. Hører til serien Skjørhet og styrke. Utført i 2015. (Foto: Mats Linder)
Bolle i sølv. Unika. Hører til serien Skjørhet og styrke. Utført i 2015. (Foto: Mats Linder)

Å arbeide med større gjenstander i sølv – korpus – var lenge nærmest ikke-eksisterende blant gullsmeder. Opplever du at det er blitt en forandring?

Det har vært en litt rolig periode. Men under Leif Stangebye-Nielsen som lærer på Kunsthøgskolen i Oslo så har det blomstret. Men det har kanskje vært mest jenter som har jobbet med det.

Som kunsthåndverker og designer står du med beina i to leire. Hvilken del er det du synes er mest morsomt å jobbe med?

Jeg liker begge deler. Men så blir det litt ut fra tiden man har til rådighet. Hadde jeg hatt mer tid og ressurser hadde jeg utforsket objektene og metallet, sånn som jeg startet da jeg gikk på Kunsthøgskolen. Jeg har nok valgt den mer kommersielle delen. Men samtidig så prøver jeg å lage smykker der hovedfokus er håndverket slik at det er en rød tråd i alt jeg gjør.

Øresmykke i messing. Modell: Leaf. Designet i 2020. (Foto: Mats Linder)
Øresmykke i messing. Modell: Leaf. Designet i 2020. (Foto: Mats Linder)

Å bære smykker kan noen ganger være et statement. Særlig om man bruker store og dominerende smykker. Hvordan påvirker det deg som individ når du går med et smykke som tiltrekker mye oppmerksomhet?

Jeg vet egentlig ikke om jeg tenker så veldig på det. Nå er jeg så vant til å bare slenge på meg store øredobber selv til hverdags. Det kanskje er sånn at andre synes det er snodig. I Norge så er vi ikke så flinke til å gå med store ting. Vi er mer opptatt av at det skal være praktisk og at det skal gå under allværsjakken.

Det kreves nøyaktighet å forme metallet til å bli et smykke. (Foto: Mats Linder)
Det kreves nøyaktighet å forme metallet til å bli et smykke. (Foto: Mats Linder)

Har du spesielle prosjekter på gang som du ønsker å fullføre den nærmeste tiden?

Jeg skal stille ut i kafé ØKS på Østfold kunstsenter i januar 2022. Så prøver jeg utvikle meg videre med nettsider og nå ut til flere butikker.

Østfold kunstsenters Kunstbutikk selger smykker av Hedvig Glomsrød Sommerfeldt.

Ønsker du å komme i kontakt med Hedvig Glomsrød Sommerfeldt kan du besøke hennes nettside https://www.hedsomjewelry.com eller sende en e-post til hedsomjewelry@gmail.com
Du finner henne også i Norsk Kunsthåndverkeres kunstnerregister.

CV
Hedvig Glomsrød Sommerfeldt, bosatt i Sarpsborg (f. 1982, Fredrikstad)

Utdannelse:
2017–2019       Praktisk Pedagogisk Utdanning, Høgskolen i Østfold
2007­–2013      Kunsthøgskolen i Oslo, Mastergrad kunstfag avd. Metall og smykkekunst
2006–2007     «Tegning» og «Skulptur», University of Missouri, USA
2004–2005     Universitet i Bergen, Kunsthistorie grunnfag
2002–2004     Mølla Kunstskole, Moss

Gruppeutstillinger (i utvalg):
2020                  Sarpsborg kunstforening, Sarpsborg
2020                  Sommerutstillingen, Østfold kunstsenter, Fredrikstad
2019                   Sommerutstillingen, Østfold kunstsenter, Fredrikstad
2018                   NÅ vol 5 «IDENTITET», Norway Designs, Oslo
2018                   Sommerutstillingen, Østfold kunstsenter, Fredrikstad
2018                   Mikroliv med BRUDD, Oslo
2017                   Sommerutstillingen, Østfold kunstsenter, Fredrikstad
2015                   Koblinger – Jubileumsutstilling, BRUDD, Oslo
2014                   BRUDD i Kirkeristen, Oslo
2014                   BRUDD med Grunnloven, Oslo
2013                   Annual Marzee selection of graduate work jewelry from international academies and colleges, Gallerie Marzee, Nijmegen, Nederland
2013                   TALENTE Internationalen Handwerksmesse, München, Tyskland
2013                   Nordisk masterutstilling i København, Danmark
2013                   Nordisk Masterutstilling i samarbeid med Galerie Marzee på KHiO
2012                   Hotweek workshop med tema Links

Innkjøp (i utvalg):
2015                   Innkjøpsfondet for Norsk Kunsthåndverk, to objekter.