Østfold kunstsenter har invitert skribent Mats Linder til å intervjue østfoldkunstnere. Her kan du bli bedre kjent med noen kunstnere, arbeidene og tankene deres.
PETTER HEPSØ
Billedkunster bosatt i Fredrikstad
Døren til Petter Hepsøs romslige og lyse atelier er åpen. Men kunstneren selv er ikke til stede. Et kjapt blikk skanner rommet. Det meste er plassert langs veggene. Skulpturer, verktøy, materialer og et skrivebord. Midt i rommet står en kavalett montert til en kraftig stamme som i sin tur er festet til solide plank. Plasseringen kan synes like symbolsk som praktisk. I sentrum står arbeidet, og til syvende og sist resultatet.
Denne dagen er Hepsø nær sitt eget følelsesliv. Han har nylig mistet en god venn. Tankene er plassert ulike steder. Vi snakker om å være et menneske. Midt oppi alt dette melder tvilen seg. Om hva som er viktig. De på forhånd konstruerte spørsmålene føles plutselig tomme og overfladiske. Men sånn er nå livet. Når ting vektes opp mot hverandre får de ulik verdi ut fra tid og ståsted.
Når jeg ser dine skulpturer tenker jeg på tilstand. En tilstand av vektløshet og tyngde. Om å være nærværende og fraværende på samme tidspunkt. Gir det relevans?
Definitivt. Noen ganger så har jeg vurdert å bruke det som tittel – Tilstand I og Tilstand II. Ofte så ligger det i tittelnavnet, som søvn eller vektløs.
Hvis du hadde vært dyr for én dag. Hvilket dyr hadde du da valgt å være, hvorfor og hva hadde du ønsket å gjøre den dagen?
Hvis man er et dyr så har man ikke de hemningene. Og det er ganske befriende å tenke på. Men hvis man så går tilbake til å bli menneske igjen så blir man gjort ansvarlig for de handlingene. Jeg har byttet litt på forskjellige dyr, men jeg er definitivt en bjørn. Jeg har behov for å gå i hi. Jeg har behov for å jakte. Og jeg har behov for å utfolde meg fysisk. Den ene dagen hadde jeg bare satset på å kjenne hvordan det er å være en bjørn. Å være i kontakt med naturen. Jeg tror egentlig ikke jeg hadde behøvd å gjøre så mye mer enn det.
Som skulptør forholder du deg til rom og form. Gallerirommet er annerledes fra det offentlige rom. Hvilket rom opplever du som mest givende å jobbe med?
Jeg har jobbet veldig mye med det offentlige rommet. Da er både skoler og helsebygg veldig viktig for meg. Sånne steder der folk utvikler seg eller er sårbare. Når det gjelder gallerirommet står man veldig fritt, men da man må ta en del valg, og det er krevende. Men når man vel våger å ta de valgene så er det veldig spennende. Så for meg så er det ja takk begge deler.
De fleste kjenner deg som en kunstner som jobber med kunst i offentlige rom. Hvordan ønsker du at betrakteren skal møte dine verk?
Så nullstilt som mulig, men det er kanskje for mye å be om. Jeg ønsker å kommunisere gjennom det jeg lager. Og jeg tror jeg klarer det. De får gjerne ta på tingene. Det synes jeg er viktig. Jeg har lagd skulpturer som oppfordrer betrakteren til å gjøre som dyret. Da er det selvfølgelig veldig morsomt om de legger seg ned og ser på himmelen slik som for eksempel skulpturen Himmelkikker i skolegården på Sandesundveien skole i Sarpsborg.
Jeg tolker det slik at du beveger deg mellom tradisjonell skulpturtradisjon og populærkultur. Hvordan vekter du den tekniske utførelsen kontra det idémessige innholdet i dine arbeider?
Jeg jobber sjeldent, nest inntil aldri, med levende modeller. Så for meg så er det på en måte en viss grad av troverdig anatomi som er viktig å få med i hovedtrekk. Men jeg jobber jo egentlig med mennesker. Så hvis du gjør det for mye dyr så blir det som et observert vesen. Det kan godt være mange abstrakte kvaliteter i det jeg gjør også. Men en viss grad av teknisk «skill» bør det være. Noen ganger mer enn andre.
Tror de fleste er enig i at det er noe gjenkjennelig i de spesielle situasjoner dine skulpturer utstråler. Som for eksempel hundeskulpturen Weltschmerz. Det er en type innadvendt aktivitet. Føler du deg ensom som person og i kunstnerskapet?
Ja… er det korte svaret. Og det lange svaret er at det er en nødvendig ensomhet. Og en selvvalgt ensomhet. Men det er også en slags kjærlighet og omtanke til verden. Weltschmerz er et gammelt begrep fra barokken hvor det handler om å ta opp verdens smerte nærmest og gjengi den i kunsten. Det er litt som det er å være kunstner også. Det er en nødvendig ensomhet. Å velge å være alene kan noen ganger medføre en følelse av ensomhet. Men det er uunngåelig. Det er nødvendig. Hvis ikke så blir det ikke noen kunst. Så enkelt er det. Men jeg savner og misunner på en måte de kunstnerne som klarer å jobbe og samarbeide i team. De blir kraftfulle mange ganger, og det hadde vært kult. Men så har ikke jeg valgt det, og da er det vel en grunn til det. Jeg går litt i hi, rett og slett. Det er ensomt å ligge i hi.
Hva skjer den nærmeste fremtid?
Jeg holder på med en skulptur til Södersjukhuset i Stockholm. Det er et prosjekt jeg virkelig gleder meg til å fullføre. Så er det en utstilling på Soli Brug i november neste år. Så er det utstillingen på Galleri Haaken som jeg har utsatt og utsatt. Men det blir utstilling, om det blir 2021 eller 2022…
Ønsker du å komme i kontakt med Petter Hepsø kan du besøke hans nettside petterhepso.com eller sende en e-post til phepsoe@online.no
CV
Petter A. Hepsø, bosatt i Fredrikstad (f. 1973, Sarpsborg)
Utdannelse
1996-2000 Statens Kunstakademi Oslo
1994-96 Mølla Kunstskole
1993 Examen Philosophicum
Separatutstillinger
2021 Galleri Haaken, Oslo
2019 Østfold kunstnersenter, Fredrikstad
2015 Hå Gamle prestegard, Nils Aas Kunstverksted
2014 Galleri Haaken, Oslo
2013 Kunstnerforbundet, Oslo
2012 Østfold kunstsenter, Kunstbanken Hedmark Kunstnersenter, Hamar
2012 Haugesund Billedgalleri, Ålesund Kunstforening Galleri Brevik i Tromsø
2011 Galleri Haaken, Oslo, Galleri Ismene, Trondheim
2009 Galleri Haaken, Oslo
2007 Storedal Kultursenter, Østfold, Galleri Ismene, Trondheim
2005 Galleri Aasen, Ålesund
2004 Oredaria, Roma
2003 Galleri Brandstrup, Oslo
2002 Birthday, Paris Project Room, Paris
1998 Picnic, Galleri 21:25, Oslo
Kunstprosjekter i offentlige rom
2020 Södersjukhuset Stockholm
2019 Notodden barne- og ungdomsskole
2018 Bryne ungdomsskule, Bryne
2018 Sukkevann Idrettshall, Kristiansand
2017 Nye Haukeland universitetsykehus
2017 Granly Skole, Horten
2016 Fosshagen Bo- og Rehabiliteringssenter
2016 Vøyen Bro. Oslo
2016 Søbakken skole, Elverum
2016 Nils Hønsvalls plass, Sarpsborg
2016 Nordlandssykehuset, Bodø
2016 Granstangen Skole, Oslo
2015 Sannesundsveien Skole, Sarpsborg
2014 Kontorlokaler Ojada, Tjuvholmen, Oslo
2013 Sam Eyde videregåendeskole, Arendal
2013 Dragvoll helse- og velferdssenter
2012 Inderøy Rådhus, Straumen
2012 Bergebo Barnehage, Oslo
2012 Nydalen Videregående skole, Oslo
2011 Infotjenester, Sarpsborg
2011 Sinsen Skole, Oslo
2010 Marienlyst Skole, Oslo
2009 St. Olavs Hospital, Trondheim
2008 Frydenberg Barnehage, Stokke
2008 Skulpturpark Løren
2007 Hamar Katedralskole
2006 Jennestad Skulpturpark, Vesterålen
2006 Høgskulen i Sogn og Fjordane
2005 Rolvsrud barnehage, Lørenskog
2005 Dogscape, HIØ, høyskolen i Halden
2005 Statoil, boreriggen “Kristin”
2004 8 Elefanter, Trondheim Politikammer
2003 Sau, Kalnes Videregående, Sarpsborg
Innkjøp
Akershus Fylkeskommune
Argentum
Associazione Laureati Luiss
Eksportfinans
Haugesund Billedgalleri
KORO
Sarpsborg kommune
Selvaag
Statoil
Østfold Fylkeskommune
Bibliografi
2010 Visuelle vitaminer, om kunsten på St Olavs Hospital
2009 Katalog utstilling, Galleri Haaken
2008 Katalog utstilling, Hommage à Nils Aas
2007 Årbok, KORO
2006 Skulptur Skien, katalog til utstilling i byrommet
2005 Kyss Frosken, Katalog, Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design
2005 Kunst og sted gir mening, bok, Utsmykkingsfondet for offentlige bygg, Norge
2005 Kunsten på Kristin, katalog, Statoil, Norge
2005 Paris Projectroom, bok, Paris Projectroom, Frankrike
2005 Resonans, katalog, Galleri Jennestad, Norge
2005 Årbok, Utsmykkingsfondet for offentlige bygg, Norge
2004 Energie, katalog, Oredaria, Italia
2003 Petter Hepsø, katalog, Galleri Bransdtrup, Norge
2001 On Location, katalog, Gävle Art foundation, Sverige
2000 Storm Centres, bok/katalog, S.M.A.K (Stedjelik Museum Voor Aktuelle Kunste), Belgia
1999 Hamish Fulton, bok, Fondazione Antonio Ratti/Charta, Italia