Verkspresentasjoner

ØSTLANDSUTSTILLINGEN

Østfold kunstsenter

02.09 – 22.10.2023

Qi Tan

Qi Tans videoverk «Cosmic Garden» utforsker muligheten for silisiumbasert liv på en annen planet, nærmere bestemt den fiktive planeten DQ-999, en herlig, glitrende, rosa verden med bisarre arter og musikk som innbyr til hvile og letthet. Kunstneren forteller at hun ønsker å skape en alternativ virkelighet med terapeutisk virkning:

«Hensikten med denne filmen er å bygge Utopia, en magisk og surrealistisk verden full av bisarre og vakre arter. Prosjektet har som mål å skape en helbredende verden hvor mennesker kan flykte fra angst og usikkerhet.»

Cosmic Garden

2022 – 2023

3D animasjon

05:50 min

Sofie Brønner

«Jeg tenker på kroppen som bevissthet, som en tynn skillelinje mellom en selv og andre, som en kjemisk utveksling av stoffer.»

Sofie Brønner har en fenomenologisk innfallsvinkel til sitt kunstneriske arbeid, kroppen forstås som et definerende utgangspunkt for å erfare og erkjenne verden. Hennes skulpturer i furutre kan minne om kroppsdeler, lemmer eller naturens vekster. Hun arbeider med og mot treets strukturer, skaper biomorfe former og pusser overflaten til den blir myk.

Tooth Wheel
2023
Furu, PVC rør, merino ull
40 x 40 x 25 cm

Pinch
2022
Furu
40 x 25 x 25 cm

Yngvar Larsen

Yngvar Larsens to malerier fra serien «Windows of fear» (2023) ble inspirert av et sterkt visuelt inntrykk, en flimrende TV-skjerm, da krigen i Ukraina var i emning: «7. januar 2022 satt jeg foran TVn og fulgte med på nyhetene med et halvt øye, og hørte ordet Ukraina, så opp, og i neste øyeblikket så jeg et utbrent vindu. Det som slo meg med det utbrente vinduet var kraften i den enkle visuelle formen. Et stramt svart rektangel, som oppløses i en myk svart form øverst.»

Larsen kobler den sorte, tomme firkanten til det ikoniske maleriet «Svart kvadrat» av kunstneren Kazimir Malevich, malt i 1915: «Det er som om Malevichs «Svart kvadrat» er i ferd med å gå i oppløsning.» «Windows of fear» står i en spenning mellom abstraksjon og figurasjon, Malevichs sorte kvadrat som har blitt kalt et «nullpunkt» i maleriets historie, og det sorte vinduet, en figurasjon av krigens grusomhet. Kazimir Malevich var fra Ukraina, født 23. februar 1879 i Kyiv.

Window of fear (rosa)
2023
Akryl på lerret
200 x 150 cm

Window of fear (blå)
2023
Akryl på lerret
200 x 150 cm

Hilde Irene Knutsen

«Jeg fascineres av forskjellige urbefolkningers uttrykk i kunst og håndverk.»

Hilde Irene Knutsen kaller sin skulpturgruppe for «Totem» og viser til eldre og tradisjonelle håndverkstradisjoner, fysisk formgivelser med åndelig eller rituell tilknytning. Kunstneren beskriver hver av de tre objektene som en «personlighet». De er laget av trebjelker, røft saget ut i ulike høyder og malt med fortynnet akrylmaling slik at kvister og defekter er synlige: «Defekter etter sageprosessen har jeg bevisst bevart, så uttrykket blir ganske spontant og forenklet».

«Totem «
2022 – 2023
Tre med akryl
150 x 21 x 5 cm (hvit/grønn)

«Totem»
2022 – 2023
Tre med akryl
138 x 21 x 5 cm (brun)

«Totem»
2022 – 2023
Tre med akryl
116 x 21 x 5 cm (rosa)

 

Carsten Aniksdal

«Behovet for å komprimere alle former for visuell kommunikasjon ned til en viss lengde og form er diktert av studioer, mediehus og app-utviklere.»

Filmklassikerne som utgjør utgangspunktet for Carsten Aniksdals verk, «Compressed Classics» byr opprinnelig på atmosfæriske, lange og reflekterende scener, sjansen til å bli forelsket eller bli dypt forstyrret, evnen til å miste seg selv og følelsen av tid og sted. Men i Aniksdals versjon av de 9 europeiske klassikerne er filmene nedskalert for et samtidig publikum med stadig mindre tålmodighet. I denne versjonen forholder hver av filmene seg til Instagram og dens 59 sekunders videobegrensning.

Slik fremstår verket «Compressed Classics» som en reaksjon på det økende tempoet i visuelle medier og i informasjonssamfunnet.

Esra Düzen

“In this project I aim to reflect the feeling of not belonging and the possibility of rebuilding something new from the feelings of rootlessness.”

Med prosjektet «Metamorphing Remnants» ønsker Esra Düzen å omfavne følelsen av rotløshet. Kunstneren påstår at gjennom fremmedgjøring oppstår muligheten til å gjenskape, drømme på nytt og gjenoppbygge alt. De fantasy-inspirerte verkene springer ut fra en forestilling om en prekær tilstand, der kunstverkene fremstår med et potensiale, som overlevelsesscenarier og overjordiske komposisjoner, symboler eller rituelle tegn, relevant for en fortid, nåtid og fremtid.

Dypest sett berører verkene samtidens politiske, kulturelle og miljømessige forhold, og søker mot et fremtidshåp og alternative måter å leve på.

Metamorphing Remnants (pink)
2022
MDF wood
115 x 114 x 1.4 cm

Metamorphing Remnants (blue)
2022
MDF wood
122 x 82 x 1.4 cm

Metamorphing Remnants (green)
2022
MDF wood
85 x 60 x 1.4 cm

Jannicke Låker

«Jeg skaper steder der jeg møter det jeg frykter.»

Og noe av det Jannicke Låker frykter, handler om arv, identitet og en ubotelig redsel for mørket. I arbeidene som vises på Østlandsutstillingen har kunstneren tatt utgangspunkt i omgivelsene på hytta på Rødtangen, utenfor Drammen. Videoperformancen «Ultragrønn (Sjalusi)» deler motiv med maleriet «Total» og er fra hagen på hytta. Maleriet «Breivika 1983» er fra badeviken like ved.

Verkene berører underliggende tema knyttet til oppvekst og angsten for det usynlige. Jannicke Låker er kjent for sine kompromissløse videoarbeider, men de siste årene har kunstneren også jobbet med maleri og tegning. De tre verkene inngår i installasjonsarbeidet som vises på Østfold kunstsenter.

Ultragrønn (Sjalusi)
2021
Videoperformance
HD med lyd
02:00 min i loop

Total
2021
Olje på treplate
33 x 24 cm

Breivika 1983
2021
Olje på treplate
24 x 33 cm

Katja Høst

I bokprosjekt Månesyk skaper fotografi, collage og tekst en personlig fortelling om tap og forsoning. Collagene berører tematikk knyttet til fotografiets rolle som minne spesielt og kunstens rolle som et rom for bearbeidelsesprosesser mer generelt. Å skjære den avdøde faren ut av fotografiet fremhever tapshistorien som er å finne i boken, og nye sammensetninger forteller om hvordan kunstneren leter etter sin far, etter relasjonen, og et uttrykk for sorgen – ikke bare over det som er tapt, men også det som aldri var.

Boken Månesyk lanseres på Østlandsutstillingen 2023.

Månesyk collage I

2022
Foto, papir, glass og ramme 40 x 31 cm

Månesyk collage II

2022
Foto, papir, glass og ramme 60 x 45 cm

Månesyk collage III

2022
Foto, papir, glass og ramme 70 x 30 cm

Victoria Durnak

«Vår digitale tilstedeværelse har strukturelt endret våre sosiale relasjoner, normer, verdier og definisjon av empati.»

Kortfilmen “Familieromantikk” av Victoria Durnak er inspirert av det japanske firmaet Family Romance som har over 800 ansatte skuespillere. Skuespillerne kan hyres inn hvis du trenger en venn, et spebarn å vise til din døende far eller en forlovede av det andre kjønn til bryllupet ditt – hvis du vil skjule at du er homofil.

I den halvfiktive dokumentaren hyrer kunstneren ut seg selv til å spille ulike roller. Gjennom prosjektet ønsker kunstneren å oppnå ny innsikt om hvordan mennesker møtes i vår tid, hvilken rolle ensomhet spiller i livene våre, hvordan kapitalismen gjennomsyrer våre sosiale relasjoner, samt hva begrepene «fiksjon» og «virkelighet» innebærer i dag.

Filmen er laget i samarbeid med regissør Andreas Grødtlie.

«Familieromantikk»
2022
HD-video med lyd
08:00 min

Jonas Greni

Minner og stemninger: «Jeg har vokst opp i et vanlig boligfelt på Flateby, i Enebakk utenfor Oslo. Jeg tror dette stedet har hatt stor påvirkning for det estetiske uttrykket i mine malerier.»

Motivene i Jonas Greni sine malerier består av hverdagslige scener og objekter, satt sammen, bearbeidet og gitt en ny verdi i bildet. Motivene er utført med små endringer eller fordreininger av perspektiv eller størrelsesforhold, noe som gir en følelse av at noe ikke stemmer uten at man nødvendigvis kan sette fingeren på hva.

Tittelen på det utstilte maleriet viser til det latinske navnet på den velkjente, lilla prydplanten som er i slekt med det vi kaller gjøkesyre. Og masken på veggen representerer «ego», definert i psykoanalysen som «den delen av personligheten som er i bevisst kontakt med omverdenens realiteter, og som hele tiden forsøker å forene ytre krav på den ene siden med egne lyster og drifter på den andre side».

Triangularis og Ego
2022
Olje på lerret
170 x 240 cm

Anne Karine Thorbjørnsen

«Utforskningen av draperiet og folden er kjernen i arbeidet mitt, både som teknikk og tematikk. Draperiet er tvetydig for meg; det er både visuelt knyttet til avleggs idealer om status, grandeur og eksess samtidig som det er et filosofisk bevegelig landskap […] det innehar både estetiske og sosiale verdier.»

Med bakgrunn som klesdesigner har Anne Karine Thorbjørnsen beveget seg over mot skulpturer der hun utforsker rommet mellom mote, kunst og håndverk. Prosjektet «objets de la mode» består av skulpturer i tekstilforskalet betong og drapert tekstil. Tekstilene er fuskpels og imitert dyrehud, formet med betong til fyldige, pressede, buktende lemmer som strekker seg oppover, rundt og sammen med det draperte tekstilet.

Uten tittel (lilac)
2022
Tekstilforskalet betong, tekstilimprintet betong, kamstål, skumplast, lycra, pvc, epoxy
180 x 60 x 60 cm

Uten tittel (snake)
2022
Tekstilforskalet betong, kamstål, skumplast, lycra, pvc, fuskepels 130 x 45 x 20 cm

Uten tittel (pink)
2022
Tekstilimprintet betong, kamstål, skumplast, silk dupion, knappenåler
135 x 45 x 45 cm

Hanne Grieg Hermansen

«Å etterligne øyet og kameraet som henholdsvis synsapparat og synsteknologi er sentralt i flere deler av mitt kunstneriske prosjekt.»

Hanne Grieg Hermansens tegninger tar ofte utgangspunkt i fotografier der det fototekniske har kommet i veien for motivet som er ment fotografert. Slik som motlys sletter ut detaljer i fotografiet. Hennes senere arbeider har dreid seg mer og mer mot lyset i ren form, der noe av målet er å skape bilder som oppleves blendene. Gjennom arbeidene undersøker hun forskjellige måter opplevelsen av lys kan fremstilles ved hjelp av papir og blyant.

«Solnedgang ved Romsås»
2023
Fargeblyant på papir
70 x 50 cm

«Fra Dale»
2023
Fargeblyant på papir 7
70 x 50 cm

Sofia Eliasson

Sofia Eliasson lar avansert teknikk fra vår egen tid gå i møte med urgammelt, geologisk materiale. I skulpturserien «Borgen» kombineres datastyrt fresing med tradisjonelle støpeteknikker. Skulpturene opptrer i par, der mønsteret i det ene objektet gjenspeiles i det andre. Mønsteret er formet etter gruvekart fra en kalksteinsgruve og gir assosiasjoner til bilder og symboler fra tidligere sivilisasjoner eller forhistorisk tid.

Sofia Elisasson er interessert i forholdet menneske og materie. Kunstverkene skaper en forbindelse mellom geologihistorien og vår egen tid og kommenterer hvordan vi daglig griper inn i og setter uforanderlige spor i landskapet for å bygge sivilisasjonen.

Borgen (blå) (2022)
Kleberstein, tinn
23 x 46 x 8 cm

 

Line Solberg Dolmen

«Mine tekstile tepper og installasjoner er basert på en sterk interesse for quilte- og lappeteknikktradisjoner i ulike kulturer.»

I veggteppet “’a race a ridge a record’”, utført med håndsøm, bruker Line Solberg Dolmen heller uvanlige materialer som presenning, voksduk og pakkefilt i kombinasjon med gammelt sengetøy, avlagt metervare og silke. Kunstneren er opptatt av møtet mellom bruksbehov og estetisk utførelse, der små biter utslitt tøy sammenstilles og nyttiggjøres i større, geometriske komposisjoner.

«Jeg er opptatt av […] hvordan idéer, objekter og varer sirkulerer, og hvordan menneske og naturen ellers påvirker hverandre gjensidig.» Verket er fra serien «Field Trip» der kunstneren visualiserte egne bevegelsesmønstre, daglige vandringer mellom hjem og arbeidssted, slik de ville fremstå kartlagt via GPS. Disse linjene ble kombinert med fiktive linjer av insektsvirring, elektriske signaler i lufta, eller handelsvarer som er fraktet i lufta eller til vanns over verdenshav og kontinenter. «Alt er i bevegelse.»

Alt er i bevegelse; tanker, organismer i jordsmonnet, tida, lyset, blodet i årene våre.

‘a race a ridge a record’
2018/2023
Presenning, voksduk, silke, malerfilt, jersey, laken, oppheng i malt leire 165 x 180 cm

Elise Nohr

«Personen har tydelig kvinnekropp, men er ikledd en badedrakt med print av en mannekropp. Som subtil kommentar til hvordan samfunnet forholder seg til nakenhet i forhold til binært kjønn.»

Videperformancen «They closed my gym» vant Østlandsutstillingens pris 2023. Verket handler om det å bygge sin egen utegym etter å ha blitt fratatt muligheten til å være på sin vanlige gym. Inspirasjonen kom etter nedstengningen av landet i 2020. Personen utfører diverse øvelser samtidig som hen ser på seg selv i speil som er satt opp rundt omkring i området. I verket tar kunstneren for seg det å ta plass i det offentlige rom. Arbeidet vises som installasjonsverk på Store Gilhus Gård.

Elise Nohr deltar også med performancen «Intill». Som publikummer møter du en person sittende på gulvet omringet av solbriller og kledd i netting-catsuit, shorts, t-skjorte og caps. Solbrillene festes i nettingen slik at kroppen dekkes av forskjellige briller som symbol på forskjellige identiteter. Videre danser alle identitetene sammen på samme kropp og rommet fylles med rytmer og lyder fra solbriller som treffer hverandre og omgivelsene rundt. I noen av solbrillene kan man speile seg og man inviteres derfor til å se selv selv i dansen og verket.

Elise Nohr
«They closed my gym»

2021

HD-video med lyd

07:34 min

«Intill»

2022

Performance

20 – 30 min

Performancen ble vist 2. september på Østfold kunstsenter.