3 stipend til kunstnere ble utdelt på åpningen av Sommerutstillingen 2025

Østfold BKH-stipend ble tildelt Wisam Al-Samad
Østfold BKH-stipend ble tildelt Tulle Ruth
Begge stipendene utdelt av Hanna Høiness, styremedlem i ØKS

SG&CO Arktiekters kunstnerstipend ble tildelt Karen Kviltu Lidal
Utdelt av Markus Linge, daglig leder i SG&CO Arkitekter

Østfold kunstsenter gratulerer stipendmottakerne!

Stipendmottakere 2025

Jury BKH-stipend og SG&CO Arkitekters kunstnerstipend 2025
Hanne Øverland, kunsthåndverker (Oslo), tekstil.
Birgitte Sigmundstad, billedkunstner (Oslo).
Hedda Grevle Ottesen, billedkunstner, kurator og daglig leder av K4 og Podium i Oslo

2 x Østfold kunstsenter produksjonsstipend Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH)
2025

På vegne av juryen har vi i årets produksjonsstipend valgt en keramiker med en tydelig kunstnerisk stemme og en dyp lidenskap for tredimensjonale objekter og veggrelieff. Hens praksis er preget av en gjennomgående utforskning av form, tekstur og farge, og hen arbeider med en særegen evne til å forene og løfte frem elementer fra sin tverrkulturelle bakgrunn. Hen har fordypet seg i keramiske uttrykk med særlig vekt på kulturarv og materialitet, og dette danner grunnlaget for en praksis som både er samtidsrelevant og historisk forankret. Hen har en aktiv utstillingsvirksomhet og har i løpet av det siste året stilt ut på KRAFT i Bergen og RAM galleri i Oslo, og har kommende utstillinger neste år på Telemark Kunstsenter, Kunstgarasjen i Bergen og Galleri Blaker Skanse i Lillestrøm.

Tematisk kretser hens kunstnerskap rundt kjærlighetens mange fasetter. Hen lar det arabiske språkets rikdom av synonymer og nyanser bli en inngangsport til en visuell fortelling, der hen kombinerer kalligrafiske uttrykk, særlig det kufiske skriftspråket, med motiver fra norsk helleristningskultur.
Gjennom denne unike sammensmeltingen skaper hen verk som både er poetiske og kraftfulle, og som bygger på kontraster mellom det harde og det myke, det organiske og geometriske, det varme og det kalde, det detaljerte og det helhetlige. Med høy kunstnerisk kvalitet, tydelig konseptuell forankring og en imponerende produksjon, representerer Wisam Al-Samad et viktig og nyskapende kunstnerskap i det norske kunstfeltet.

Østfold kunstsenters produksjonsstipend fra Bildende Kunstneres Hjelpefond 2025 tildeles Wisam Al-Samad.

Østfold kunstsenter produksjonsstipend Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) 2025

Noen idéer kan bare komme fra kunstnere. Hva denne kunstneren har forsket på, gått inn i, undersøkt og transformert til et verk gjorde at juryen synes den fortjente BKH produksjonsstipend. Kunstnerens egen forskning på en liten unnselig lyd har i verket blandet seg med lyder og vibrasjoner i jorden og utviklet seg til en symfoni som drar oss lyttere inn i et uvant og levd univers der eldgammel jord og dyr møter elektronisk bearbeidelse. Gjennom lyd tar kunstneren oss inn i et landskap vi ikke hører og gir oppmerksomhet til kommunikasjon mellom dyr og i møte med mennesker.

Å gå løs på lyden vi omgir oss med på en måte som involverer lokalmiljøet og befolkningen både gående og kjørende er et gjennomgangstrekk i kunstnerens arbeid. Drive–In for lydkunst ble lansert i 2013 og tanken var å kunne formidle samtidslydkunst til distriktet i samarbeid med det lokale. Å tenke kunst i et sosialt perspektiv både med nysgjerrighet og begeistring var noe juryen satte pris på i kunstnerens arbeid. For juryen viser kunstneren gjennom sitt verk Rein-Symfoni og i sin beskrivelse av framtidige prosjekter det vidunderlige i et kunstnerskap der tid, tålmodighet, nysgjerrighet og forskning skaper verk som hjelper oss alle å kunne betrakte verden og naturen på en nye måter.

Østfold Kunstnersenter produksjonsstipend fra Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) 2025 tildeles Tulle Ruth.

SG&CO Arkitekters kunstnerstipend 2024
Arbeidet til årets stipendmottaker i utstillingen er enkelt, strengt, mangfoldig og kompleks. Det kan være et kjennetegn på god kunst og er i dette tilfellet akkurat det. Skulpturen framstår som et rom i rommet, man kan bevege seg rundt og se gjennom, det ligner på en døråpning, det minner om et teppe som henger til lufting. Det stramme formuttrykket gir assosiasjoner både til Bauhausskolens legendariske tekstilavdeling og folkekunstens ornamentale formspråk. Ved Bauhaus-skolen, ble kvinner nektet tilgang til både maleri- og arkitekturavdelingen, de ble plassert i tekstilverkstedet. Det de vevde der ble en revolusjonær kraft i kampen for likestilling. Den myke, håndvevete tekstilen tilpasset kunstnerens kropp plassert inne i trerammen med standardmål for en dør er kunstnerens måte å adressere forbindelsen mellom kropp og arkitektur, det standardiserte mot det subjektive og håndlagete. Kunstneren sier om selv om verket: Det er en utforsking av hvordan vi ser og er i verden på ulike måter. Jeg skaper en ny situasjon i galleriet, hvor møter mellom materiale og rom må oppleves gjennom egen kropp.

SG&CO Arkitekters kunstnerstipend 2025 Karen Kviltu Lidal for verket BodySpace.

Les mer om stipendvinnerene og sommerutstillingen i Fredrikstad Blad. Les mer her